Making up the news: Retired TV cameraman tells how it’s done in the former USSR

Special to WorldTribune.com

By Dmitry Volchek, Radio Free Europe / Radio Liberty

Strict control of broadcast television has been a key element of Russian President Vladimir Putin’s nearly two decades in power. The vast majority of Russians continue to get most of their information from TV, giving the Kremlin a powerful tool for shaping public perceptions.

“The editors are constantly getting calls from some people in the Kremlin telling them to ‘correct’ the content of the news,” says former cameraman Leonid Krivenkov. / Mikhail Klimetyev / TASS

Leonid Krivenkov worked as a camera operator for the Rossia-24 round-the-clock news channel from 2006 until his retirement in 2016. He worked in Studio Seven, where live broadcasts are organized, and recorded programs featuring leading political and cultural figures. He learned the ins and outs of Rossia-24’s parent company, the All-Russia State Television and Radio Company (VGTRK).

Krivenkov spoke with RFE/RL Russian Service correspondent Dmitry Volchek about what goes into Russian state TV broadcasts — from how they squeeze out troublemakers and what they shout into the anchorwoman’s earpiece to what “Give me an 8!” means.

RFE/RL: When you began working at Rossia-24, did you have the political views that you have now? Or were they changed by what you saw there?

Leonid Krivenkov: I have always been very cautious regarding the ruling regime. I understood that they pursue their own interests and deceive the public while pretending they adopt laws for the general good. But while I was there I began to take an interest in politics, since I was sitting there all day long watching the news and discussing developments with the moderators. Sometimes after work we’d drink a glass of cognac and chat. They told me things that were quite different from what they were saying on the air. I came to understand exactly how things work in Russia.

In the first years of my work at Rossia-24, I was shocked by the cynicism that people had toward their work. They all, of course, understood perfectly that they were misinforming the viewers. On the in-ear talk-back channel, you can hear discussions about how best to present some bit of news — often you’d hear the most fantastic, mutually contradictory versions. It was a favorite joke of directors and moderators that “now it’s your turn to lie.” That’s exactly what they said to the correspondents right before they went on the air.

RFE/RL: So you weren’t really an oddball there? There are a lot of people with similar views?

Krivenkov: Yes. I think the majority understands perfectly. People who really hold pro-government views are the exceptions. Some of them are trying to portray themselves as Putinist patriots. I don’t know — maybe they’re putting on a show, maybe they’re really like that. But the majority are normal people who by chance ended up in this orbit and are obligated to earn their living by spinning around like that.

RFE/RL: People who work in television often tell me that if the authorities changed, then the very same people who are now praising Putin would denounce him with just as much enthusiasm.

Krivenkov: I think that’s true. If the authorities changed, the next day they would be saying something completely different. A lot of people there are dependent and have to say what they’re told to say. The official salaries at VGTRK are laughable. If a person for some reason starts acting incorrectly, they simply start paying him the official salary that’s written in his contract. Either he quits or he apologizes.

Management has levers of control over employees. Many of them have loans. Many came from different regions and bought apartments in Moscow. They have mortgages to pay. And so they hang on to their positions and have to act as they’re told.

RFE/RL: Some people have miserly salaries, while others get a lot of money. Channel One moderator Sergei Brilyov bought an apartment in London for hundreds of thousands of pounds.

Krivenkov: The income gap is, of course, enormous. Some of the hosts come to work in personal cars with chauffeurs. They have additional sources of income — for instance, they are often invited to host corporate events. A camera operator gets a salary of about 45,000 rubles ($680). The work is rather intensive and exhausting. There are some employees who get even less than that. But the official VGTRK salaries are pathetic, even by Russian standards. In 2015, the official salary for a camera operator was 6,860 rubles ($120). That’s per month, not per day.

Of course, no one is going to work for that money, so VGTRK has a clever system of bonuses that might be paid or might not be paid depending on whether the employee behaves “incorrectly.” Several times I was paid exactly that sum – 6,860 rubles. I sued them over that, but the court said everything was legal.

RFE/RL: You probably know a lot of strange things that happened on the air while you were there. Can you tell us something about that?

Krivenkov: The best-known one is the 146 percent for the 2011 State Duma elections. (Editor’s note: While giving the results for each party by region, state television showed several regions where the figures added up to more than 100 percent, including Rostov Oblast, where the seven parties between them polled 146 percent of the vote.)

I worked for several years in one studio with moderators Ivan Kudryavtsev and Anna Shnaider, who were announcing the 146 percent results to the whole country. I asked Anna, Ivan, and Rossia-24 editor in chief Natalya Shchedrinskaya about this. Of course, it wasn’t true as [then-Central Election Commission head Vladimir] Churov said that some employee got a nice house overseas for doing that. It was all a lot simpler: The instruction came to Rossia-24 from the Kremlin stating what percentage to show for [the pro-Kremlin party] United Russia. The editor asked, “And what about the other parties?” The answer came: “Just show whatever they got.” The editor wasn’t going to argue with them. After all, the Kremlin knows best. So she did exactly as she was told. And that’s how you get 146 percent.

WATCH: Election results add up to 146 percent:

RFE/RL: In general, the discussion shows are all staged and the roles are set in advance. But don’t unpredictable things happen sometimes?

Krivenkov: There were some guests who acted “appropriately” during the preliminary interviews but then began telling the truth when they got on the air live. There was one big scandal about a guest who was invited to a program about the use of chemical weapons by the forces of [Putin ally and Syrian President] Bashar al-Assad. The guest began telling the truth about the production and use of chemical weapons by Syrian government forces. The editor, Aleksei Kazakov, was screaming at the moderator on the in-ear channel: “Don’t you hear what he’s saying? Shut him up immediately!”

The moderator immediately interrupted the expert and said there was no more time. Later, the Kremlin called and there was a scandal. That expert never appeared on television again.

I remember once I was recording a debate between [Liberal Democratic Party of Russia leader Vladimir] Zhirinovsky and [Communist Party leader Gennady] Zyuganov. Initially, they were chatting like old friends. Then the cameras went on and they began cursing one another until they nearly ended up fighting. But as soon as the cameras went off for commercials, they immediately started talking about their grandchildren and turned into completely different people. It was all theater and they are just actors. You can’t be angry at an actor because of the role he plays.

One director told me that the studios are set up with the help of leading psychologists in order to have a subconscious effect on the audience.”

I also remember an amusing incident with [children’s author, poet, and author of the lyrics to the Russian national anthem] Sergei Mikhalkov. It was early in the morning and we had to record a telephone interview with him about something immediately. They called Mikhalkov, but it turned out that he was on an airplane that was standing on the runway waiting to take off. The editor called the Kremlin and the flight was delayed by half an hour. I was shocked that they would delay a commercial flight just so Rossia-24 could do a telephone interview.

RFE/RL: Do they call often from Putin’s office or other agencies and create scandals, or do they just explain what needs to be done?

Krivenkov: The editors are constantly getting calls from some people in the Kremlin telling them to “correct” the content of the news. You can easily figure out the content of those conversations, because the in-ear channel microphone is usually on and everyone who has access to it can hear the editor’s side of the conversation. After such calls, the editor will demand that the moderator read the news in some new way, often one that completely contradicts what the moderator had said the previous hour.

RFE/RL: We’re told that sometimes broadcasts are changed after they appear in the Far East and before they are shown in the European part of Russia. Does that happen often?

Krivenkov: Yes, there are some items that the management doesn’t like that disappear entirely. There are sometimes live interviews that are later radically “corrected” for the rebroadcasts.

RFE/RL: A lot depends on the camera operator. You can flatter someone or not. Does Rossia-24 have rules about how some guests or moderators must be shown?

Leonid Krivenkov: “I used to have two televisions. I gave them both away. My advice is to turn your television off.”

Krivenkov: The camera operator always follows the orders of the director so everything falls within the parameters set out by the management. In VGTRK’s Studio Seven, there are about 20 or 30 photographs on the wall that were taken from broadcasts and approved by the management. All the images sent by the operator for broadcast have to correspond to one of those photos. The director might say, “Camera two, give me an eight!” That means you have to shoot the shot that corresponds to photograph No. 8.

I didn’t really understand at first why that was important, since sometimes those shots didn’t really look that good. Sometimes, for instance, someone moved a bit of set decoration a little bit. Then the director would come running in and give us a lecture about how it is not allowed to touch anything. “Do you think all these little squares and beams of light are just for beauty?”

That’s actually exactly what we naively thought. But it turns out things aren’t that simple. One director told me that the studios are set up with the help of leading psychologists in order to have a subconscious effect on the audience. Even if you don’t know what the person is saying or are watching with the sound turned off, it makes an impression….Somehow the picture increases trust in the person who is on the screen.

RFE/RL: Do they keep track of the loyalty of the employees? Did you have problems?

Krivenkov: Once an assistant to the head camera operator came up to me and asked me to remove something from my Facebook page. I had written what I thought about Ukraine. It wasn’t an official reprimand. I had to remove it and that was the end of it.

RFE/RL: Recently, moderator Yekaterina Andreyeva told the BBC that she doesn’t watch television at all because it gets on her nerves. Do you watch television now that you are retired?

Krivenkov: To tell you the truth, I used to have two televisions. I gave them both away. Now I don’t have any. I only watch news on Internet channels. I don’t believe anything on Russian television. My advice is to turn your television off.

Share This Post! Want to help out the Free Press in America? If you enjoyed this article we'd really appreciate a quick share. Every share makes a big difference and helps us focus on what we do the best: The news! Thanks from World Tribune Editors and Correspondents!

FACEBOOK Comments

Login To Your FaceBook to Make Comments

You must be logged in to post a comment Login